1200px Fars News Agency.svgبه گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل از مركز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمين رفيعي با بيان اينكه موسسه امام هادي علیه السلام به تناسب نامگذاري هر سال از سوي مقام معظم رهبري، كتابي با موضوع نام همان سال تاليف كرده است، گفت: تاكنون

 30عنوان كتاب در زمينه هاي علوم اسلامي توسط اين موسسه منتشر شده است. وي به اهداف و تاريخچه تشكيل موسسه تحقيقاتي پيام امام هادي علیه السلام پرداخت و افزود:

خلاء‌هاي موجود در زمينه علوم حوزوي ما را بر آن داشت تا با راه‌اندازي موسسه‌اي، به كارهاي تحقيقي در اين زمينه بپردازيم، بنابر‌اين با استمداد از امام هادي علیه السلام و حضرت معصومه علیها السلام اين موسسه در سال 1371 تشكيل شد.

وي با بيان اينكه در حوزه علميه قم موسسات پركار و فعالي وجود دارد، بيان داشت: در بدو تاسيس اين موسسه كارهاي بنيادي شكل گرفت و نخستين كار تدوين و تاليف «اصول اربعه» بود و سپس، كتاب‌هايي نظير «المقنع صدوق»، «الهدايه» و كتب فقهي كه نزديك به كتاب‌هاي ائمه معصومين علیهم السلام بود، در دستور كار قرار گرفت. مدير موسسه تحقيقاتي پيام امام هادي علیه السلام ادامه داد: با پيشنهاد يكي از بزرگان حوزه المقنع و الهدايه را با نسخه‌هاي خطي آنها مقابله كرده و همراه حاشيه‌ها و مقدمه آن را تدوين كرده و مورد بررسي قرار داديم.

حجت‌الاسلام والمسلمين رفيعي‌پور گفت: كار «الهدايه» دو سال طول كشيد و كار «المقنع» را در پنج سال به انجام رسانديم، كه المقنع را با فهرست غني همراه كرديم و پس از سال‌ها تحقيق و بررسي، المقنع به عنوان كتاب سال نيز انتخاب شد. مدير موسسه تحقيقاتي پيام امام هادي علیه السلام تاليف كتاب المقنع را بسيار با اهميت بيان كرد و گفت: اين كتاب بسيار راه‌گشا بود و خلاء‌هاي بسياري را پر ‌كرد و ثمرات فقهي و اصولي زيادي به همراه داشته است.

وي افزود: بسياري از احاديث در زمره احاديث فتوايي است و در همين زمينه «الهدايه»، «مشايخ صدوق» نيز نوشته شد كه در نوع خود كم ‌نظير است و مورد استقبال علما قرار گرفت. حجت‌الاسلام والمسلمين رفيعي‌پور در خصوص روند كمي و كيفي موسسه امام هادي علیه السلام ، بيان داشت: در اين موسسه‌ كيفيت به كميت ارجحيت دارد و در طول 17 سال فعاليت همواره اين امر را مورد توجه قرار داد‌ه‌ايم.

وي به بخش‌هاي مختلف موسسه تحقيقاتي امام هادي علیه السلام اشاره كرد و گفت: بخش فقه، حديث، ادعيه، زيارات، معارف اسلامي و مهدويت مهم‌ترين بخش‌هاي موسسه را تشكيل مي‌‌دهند. مدير موسسه تحقيقاتي پيام امام هادي علیه السلام به فعاليت‌هاي بخش مهدوي موسسه را تشريح و يادآور شد: در اين بخش از احاديث و روايات اهل سنت بهره گرفته شد و كتابي در اين زمينه تحقيق و تدوين شده است. وي با بيان اينكه در سال 79 كتاب «مهدويت» كتاب سال حوزه شناخته شد، افزود: الهدايه در سال 77 و «المقنع» در سال‌هاي 74 و 75 در فهرست كتاب‌هاي سال جمهوري اسلامي شناخته شدند و همچنين «منتخب‌الانوار المضيئه» مورد استقبال بزرگان و علما قرار گرفت و در سال اتحاد و انسجام اسلامي نيز كتابي با عنوان «اتحاد و انسجام» به رشته تحرير درآمد.

حجت‌الاسلام والمسلمين رفيعي‌پور خاطرنشان كرد: اين موسسه بنا به تناسب نامگذاري هر سال‌ از سوي مقام معظم رهبري، كتابي با عنوان همان سال تاليف كرده و سعي دارد تا تقريرات آيت‌الله العظمي بروجردي و حضرت امام(ره) ر‌ا به چاپ برساند و در اين راستا كار عكس‌برداري و مقابله از نسخه‌ها انجام شده است. وي در مورد بخش زيارات و آثار مورد بازنگري قرار گرفته در موسسه تحقيقاتي پيام امام هادي علیه السلام بيان داشت: در اين بخش، ادعيه مختلف مورد بررسي قرار گرفته و به دنبال رويكردي نوين براي استخراج برخي علوم كه در دل اين ادعيه نهفته است، هستيم. انتهاي پيام

 

نوشتن دیدگاه

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط موسسه امام هادی علیه السلام در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


تصویر امنیتی