57666194حضرت ‌آیت الله العظمی سبحانی به جدیدترین شبهه وهابیت علیه تشیع و مسأله زیارت قبور اهل بیت علیهم السلام پاسخ داد و گفت: وهابیت گوش شنوایی برای شنیدن حقایق ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه امام هادی علیه السلام، حضرت آیت الله العظمی سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به شبهات اخیر وهابیت علیه تشیع و مسأله زیارت گفت: وهابیت با استفاده از روایتی درصدد زیر سؤال بردن مسأله زیارت بودند در حالی که این روایت علیه آن ها است.

وی افزود: روایتی که شما از امام رضا علیه السلام استدلال می کنید علیه شما است چرا که حضرت در همین روایت قبور اهل بیت علیهم السلام را استثنا کرده است و حتی می فرماید هر کس قبر من را زیارت کند دعایش مستجاب شده و گناهانش بخشیده می شود.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: ابن حبان از رجالیون اهل سنت در کتاب الثقات می گوید من ساکن مشهد هستم و هر موقعی مشکلی پیدا می کنم به حرم ایشان می روم و دو رکعت نماز می خوانم و توسل می کنم و دعای من مستحاب می شود.

وی ادامه داد: امام رضا علیه السلام فرمود بار سفر به سوى زيارت قبور مگر براى زيارت قبور ما نبندید، غیر از بحث قبور اهل بیت علیهم السلام وهابیت شبهه کرده که مگر امام نفرمود به زیارت قبور نروید پس چرا به قبرستان ها و زیارت قبور می روید.

آیت الله العظمی سبحانی در پاسخ به این شبهه ابراز داشت: طبق روایات شما، پیامبر اکرم(ص) فرموده قبور را زیارت کنید که آخرت را به شما یاد آوری می کند، ثانیا "شد رحال" این است که انسان شتر و وسیله نقلیه ای پیدا کند و مثلا به اراک برود و در قبرستان این شهر حمد بخواند که این کار لغو است چون ثوابی که در زیارت قبور قم وجود دارد در جاهای دیگر هم هست و ما زیارت قبور به شهر خود می رویم.

وی عنوان کرد: بنابراین روایتی که وهابیت دست آویز خود قرار داده اند از دو نظر علیه آن ها است اولا در ذیل روایت قبر ائمه طاهرین علیهم السلام استثنا شده است و ثانیا منظور "شد قبور" است یعنی این که انسان ماشین بگیرد و به تهران برود تا در قبرستان این شهر حمد بخواند که این کار لغو محسوب شده و انجام نمی شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: کرارا مطالب و مباحث مربوط به تشیع تبیین شده است اما وهابیت گوش شنوایی برای شنیدن حقایق ندارد.

گفتنی است موسسه امام هادی علیه السلام پیش از این آثار فاخر و ارزشمندی را در زمینه زیارات تولید و به جامعه علمی و عموم ارادتمندان به ساحت اهل بیت علیهم السلام تقدیم نموده است.

بزرگترین دائره المعارف زیارتی شیعه با عنوان «موسوعه زیارات المعصومین علیهم السلام» در 7 مجلد و «جامع زیارات المعصومین علیهم السلام » در6 مجلد، از جمله آثار موسسه امام هادی علیه السلام در زمینه زیارات است.

پس از چاپ موسوعه زیارات المعصومین علیهم السلام، حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته در دیدار با اعضای موسسه امام هادی علیه السلام فرمودند:

«موسوعه زيارات المعصومین علیهم‌السلام» در حقيقت مجموعه زيارات را جمع و تصحيح كرد و همه را در اختيار نهاد، اين خود يك گامى بزرگ است ، البته قبلاً هم این موسسه، آثار فقهى خوبى همچون: «المقنع» و «الهدايه»مرحوم صدوق را منتشر كرده و پاورقى‏هاى بسيار ارزنده‏اى به آن افزوده است.

همچنین کتاب شریف «مهج الزیارات» نیز از بهترین آثار تولید شده موسسه امام هادی علیه السلام با محوریت زیارات است که به پیشنهاد مقام معظم رهبری دامت برکاته به چاپ رسید.

آخرین کار موسسه امام هادی علیه السلام در این حوزه، انتشار کتاب ارزشمند «دیباچه ای بر زیارات» است. این کتاب در حقیقت، ترجمه جلد صفر «موسوعة زیارات المعصومین علیهم السلام» است که البته به فارسی ترجمه شده و در اختیار جامعه قرار گرفته است.

از جمله ویژگی های این کتاب، جمع نمودن آراء و نظریات علما و بزرگان شیعه و سنی، در مقابل گفتار پوچ، ناشایست و غیر مستدل وهابیت و ابن تیمیه پیرامون زیارات است که به راحتی تفوّق منطق شیعه و سنی (به عنوان اجماع مسلمین)، در این حوزه مقابل وهابیت عیان و هویداست.

کتاب 472 صفحه ای «دیباچه ای بر زیارت» در قطع وزیری، با جلد شومیز، توسط انتشارات پیام امام هادی علیه السلام قم به چاپ رسید.

پایان خبر

نوشتن دیدگاه

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط موسسه امام هادی علیه السلام در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


تصویر امنیتی